چرا خیلی زود کارم در آمازون را رها کردم

به گزارش مجله همراهان، شرکت های عظیم و مشهور بسیاری وجود دارند که هر کسی در جهان آرزو دارد کار کردن در آن ها را تجربه کند و بخشی از مجموعه های کاری قدرتمند و تاثیرگذار آن ها باشد و افتخار کند که مثلا یکی از کارکنان یا مدیران گوگل، اپل، آمازون، توییتر، مایکروسافت، سامسونگ یا تسلا باشد. با این همه، شاهد این هستیم که هر ساله هزاران نفر از کارکنان و مدیران این شرکت ها به دلایل مختلف قید کار کردن در آن ها را می زنند و با اشتیاق تمام این غول های مشهور و دوست داشتنی را ترک می نمایند یا به شرکت های دیگر می فرایند یا اینکه ترجیح می دهند برای خود کار نمایند.

چرا خیلی زود کارم در آمازون را رها کردم

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از Forbes، داستان های این افراد، از دلایل ترک این شرکت ها و مسائلی که در آن ها وجود داشته، می تواند اطلاعات جالب و دست اولی را در خصوص واقعیت های حاکم بر این شرکت ها به ما بدهد که معمولا به طور رسمی و علنی در جایی مطرح نمی شوند، اما وجود دارند و ما به واسطه علاقه ای که به این شرکت ها و محصولات شان داریم و بیشتر توجه مان را به آن ها معطوف می کنیم از چنین واقعیت هایی بی خبریم. به هر حال، در این قسمت و چند قسمت آینده این سری مطالب، قصد داریم به داستان هایی واقعی راجع به کسانی بپردازیم که به دلایل مختلف از ادامه کار در شرکت های مشهور و محبوب دنیای امروز صرف نظر نموده اند و با اراده ای محکم آن ها را ترک نموده اند.

من کارم را در آمازون در تاریخ 28 ژانویه سال 2018 به عنوان کارشناس الگوریتم ها و کنترل کننده کد ها آغاز کردم. تا پیش از آن، به مدت پنج سال با همین سمت در شرکت اینتل کار نموده بودم و قبل از پیوستن به آمازون در یک استارت آپ بسیار پیروز و نوآور کار می کردم، بنابراین وقتی درخواست کارم در شرکت آمازون پذیرفته شد و من به مصاحبه های غیرحضوری و پس از آن حضوری و رو در رو دعوت شدم، هم خیلی شاد بودم و هم سرشار از اعتمادبه نفس و مطمئن نسبت به دانسته ها و توانایی هایم.

فرآیند مصاحبه ها و استخدام من در شرکت آمازون خیلی خوب پیش رفت و سال نو را با شغل جدیدم در آمازون آغاز کردم. پس از گذشت چند هفته از آغاز کارم در آمازون و فروکش کردن هیجان های اولیه مربوط به ورود به محیط کاری جدید، به تدریج با جو داخلی حاکم بر شرکت آمازون آشنا شدم و فهمیدم که در این شرکت آموزش های فرهنگی طولانی و گسترده ای وجود دارد که هدف اصلی از ارائه آن ها عبارت است از جا انداختن اصول و مبانی مورد نظر رهبری شرکت. من به تدریج فهمیدم که تمام نوآوری ها و فعالیت هایی که در شرکت آمازون مجاز شمرده شده و تشویق می شوند، آن هایی است که در چارچوب همین اصول و مبانی انجام می شوند.

در پنج، شش هفته نخست کارم در آمازون، نگرانی چندانی بابت حاکم بودن این شرایط در آنجا احساس نمی کردم، چراکه همکاران خوبی در محیط کارم حضور داشتند و رفتار ها و برخورد ها در آنجا کاملا محبت آمیز و گرم بود و همین مساله مرا نسبت به آینده خوش بین می کرد، اما پس از مدتی احساس کردم برای انجام وظایف شغلی ام که به شدت نیازمند ایده پردازی های نامحدود و خلاقیت بود، با مانعی به نام فرهنگ آمازون یا چیزی که مدیر مافوقم آن را روش آمازونی می نامید برخورد می کنم و همین قید و بند ها بود که باعث می شد نتوانم توانایی هایم در حوزه کاری را ارائه دهم.

پس از چند روز کلنجار رفتن با خودم موضوع را با مدیرم در میان گذاشتم و او گفت که خودش هم با همین مشکل دست به گریبان است و طبق گفته های او بسیاری دیگر از کارکنان آمازون هم با محتوای آموزشی ارائه شده از سوی رهبری شرکت مخالف هستند و نمی توانند کار های خود را با آن انطباق دهند. در واقع میزان تکرار شدن و غالب بودن فرهنگ آمازون و اصول دیکته شده از سوی رهبری شرکت، بسیار گسترده و عمیق بود.

در چند هفته بعد متوجه شدم که حاکم بودن اصول آمازون در بعضی بخش ها، از جمله بخشی که من در آنجا مشغول به کار شده بودم عظیم ترین مانعی است که در برابر بسیاری از فعالیت ها و نوآوری هایی که لازمه کار کردن در شرکتی مانند آمازون به حساب می آیند، قرار گرفته است.

علاوه بر حاکمیت بیش از حد اصول شرکتی در آمازون، به وجود مشکل دیگری در این شرکت پی بردم و آن حضور یکسری مدیران ارشد و ثابت در راس هرم تصمیم گیری آمازون بود که نه من و نه بسیاری دیگر از کارکنان آمازون با آن ها احساس راحتی و همدلی نمی کردیم. این افراد اگرچه جزو نخبگان و افراد دارای مهارت و ایده های عظیم و خلاقانه ای بودند، اما در برقراری ارتباط نزدیک با کارکنان و ایده دریافت از آن ها و ایجاد تعامل سازنده با کارکنان دچار مشکل بودند و شرایط به گونه ای بود که اغلب همکارانم در آمازون احساس می کردند یک نوع شکاف و فاصله ای عمیق بین آن ها و مدیران ارشد آمازون وجود دارد.

علاوه بر اینها، با مسائل و چالش های دیگری مانند سطح بالای استرس کاری و ناامیدی از ارتقای به موقع در ساختار سازمانی شرکت آمازون روبه رو شدم که همه آن ها در کنار هم باعث شدند تا تصمیمی بگیرم که در ابتدای ورودم به آمازون هیچ گاه فکرش را هم نمی کردم و آن استعفا از شغلم در آنجا، آن هم فقط پس از پنج ماه از آغاز کارم بود و این چنین بود که مدت خیلی کوتاهی پس از ورود به شرکتی که خیلی ها آرزوی کار کردن در آنجا را داشته و دارند، مجبور شدم آنجا را ترک کنم و به شرکت کوچک تر و کمتر شناخته شده نقل مکان کنم.

منبع: فرارو
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1644

به "چرا خیلی زود کارم در آمازون را رها کردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خیلی زود کارم در آمازون را رها کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید