کرونا زنگ کم تحرکی را به صدا در آورده است

به گزارش مجله همراهان، ایرنا/شیوع و همه گیری بیماری کرونا طی 18 ماه اخیر، علاوه بر مرگ و میر بیش از 80 هزار نفر در کشور، زنگ خطر بی تحرکی را به صدا در آورده و کمبود فعالیت و تحرک بدنی می تواند در آینده ای نزدیک، سلامت مردم را تهدید کند.

کرونا زنگ کم تحرکی را به صدا در آورده است

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

سازمان بهداشت دنیای هشدار داده است که کمبود فعالیت و تحرک بدنی در سطح دنیا سلامت یک و نیم میلیارد نفر را به مخاطره انداخته و جانشان را تهدید می نماید. ایران از کشورهای نسبتا کم تحرک دنیاست.

فعالیت بدنی در دوران کرونایی روندی نزولی داشته و مطالعات نشان می دهد بی تحرکی در شدت عفونت کووید 19 نقش دارد و احتمال مرگ بر اثر این عفونت را افزایش می دهد، بسیاری از افراد قرنطینه خانگی را علتی برای تنبلی و نداشتن تحرک می دانند و همین عامل باعث می گردد مستعد ابتلا به عفونت شدید شوند.

شرایط زندگی باعث شده روز به روز کم تحرکی و بی تحرکی بیشتر گردد. بر اساس آمار وزارت بهداشت شیوع کم تحرکی در جامعه ایران به 57 درصد رسیده و 65 درصد افراد جامعه هم دچار اضافه وزن و چاقی هستند. همین موارد عامل مهمی برای ابتلا به بیماری های غیرواگیردار است.

مهدیه احمدی فیزیوتراپیست در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بی تحرکی و نشستن طولانی مدت، سهم مهلکی است که به میزان استفاده از دخانیات در روز می تواند ضربه های جبران ناپذیری به سلامتی وارد کند، ضروری است افراد با توجه به وجود شرایط کرونایی، فعالیت بدنی حدود نیم ساعت در خانه را انجام دهند زیرا این عمل اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی می نماید.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت بدنی مشروط به زمین بازی یا محیط بیرون نیست، می افزاید: در خانه انجام فعالیت بدنی برای بهبود ظرفیت قلبی، تنفسی و تقویت عضلات مناسب است و ورزش هوازی، تمرینات کششی و تمرینات قدرتی را می توان در خانه انجام داد.

این فیزیوتراپیست تاکید می نماید: در این شرایط راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل و استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت حدود نیم ساعت سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و می تواند از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کند.

احمدی می گوید: فعالیت بدنی مناسب در خانه از اضطراب و افسردگی هم جلوگیری می نماید و در عین حال کاهش فعالیت بدنی و بی تحرکی ناشی از اقامت در خانه به علت پیشگیری وکنترل ابتلا به ویروس کووید 19 تاثیرات منفی بر شرایط سلامت جسم و روان افراد می گذارد، حفظ فعالیت بدنی و ورزش منظم در محیط امن خانه، یک استراتژی برای زندگی سالم، جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و حفظ تناسب اندام در مواقع بحران است.

کرونا مسائل حرکتی برای مردم ایجاد نموده است

احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران هم می گوید: زندگی شهرنشینی، چاقی و کم تحرکی باعث افزایش تعداد بیمارانی که مسائل اسکلتی - عضلانی و حرکتی دارند طی سالهای اخیر بوده اما در یکسال و نیم گذشته به واسطه پاندمی کووید 19 مسائل بیشتری برای مردم ایجاد نموده است.

وی اظهار می دارد: این مسائل پس از مرحله حاد بیماری کرونا و مسائل تنفسی عمدتا ناشی از کم شدن فعالیت فیزیکی، ضعف عضلانی و در منزل ماندن افراد بوده و همین مسئله باعث چاقی، بی تحرکی و کاهش توان فیزیکی در این افراد شده است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه می دهد: دورکاری، دور ماندن از محیط های اجتماعی، کلاس های مجازی و پرخوری باعث فقدان فعالیت فیزیکی روزمره و ضعف حرکتی، افزایش وزن و بروز عوارضی چون پوکی استخوان، چاقی، فشار خون و دیابت حتی برای اقشار مختلف گروه سنی بویژه بچه ها و جوانان شده است.

ضرورت بازتوانی و پیشگیری از کم تحرکی

موذن زاده می گوید: احتیاج به فیزیوتراپی و آموزش های مناسب از نظر پیشگیری، درمان و بازتوانی بیشتر از قبل احساس می گردد و باید اطلاعات لازم را به آحاد مردم بخصوص به بچه ها و نوجوانان بدهیم که به چه نحو باید فعالیت فیزیکی و فعالیت های ورزشی خود را حتی در محیط منزل تنظیم نمایند.

وی می افزاید: رژیم غذایی سالم، پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ورزش های مناسب مانند ایروبیک، نرمش و دوچرخه سواری می توانند از بروز مسائلی مانند پوکی استخوان، فشارخون، دیابت و چاقی در سنین بالاتر پیشگیری کند.

این فیزیوتراپیست تصریح می نماید: نقش فیزیوتراپی در بیماری کرونا بسیار پر رنگ بوده به این صورت که ما در مراحل حاد و تحت حاد کرونا با ورزش های تنفسی و بازتوانی تنفسی توانستیم نقش خودمان را ایفا کنیم و شرایط تنفسی بیماران را به حالت عادی برگردانیم و با عوارض آن مقابله کنیم.

موذن زاده اظهار می نماید: با توجه به اینکه این بیماری فرد را ناتوان و قدرت فیزیکی فرد را کاهش می دهد و حجم عضلات و ناتوانی های حرکتی برای فرد ایجاد می نماید، کوشش کردیم با آموزش های مناسب و انجام ورزش های تقویتی و درمان مسائل اسکلتی- عضلانی که بیماری کرونا برای مبتلایان ایجاد می نماید هرچه سریع تر فرد را به محیط کار، زندگی و فعالیت اجتماعی برگردانیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می گوید: مردم می توانند در فضای آزاد با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشند و استفاده از نور آفتاب، تغذیه مناسب همراه با مصرف مکمل هایی مانند زینک، کلسیم و ویتامین C می تواند به حفظ سلامتی، افزایش قدرت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز بیماری کرونا یاری کند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1778

به "کرونا زنگ کم تحرکی را به صدا در آورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا زنگ کم تحرکی را به صدا در آورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید