روسیه دیپلمات های 3 کشور اروپایی را اخراج می نماید، واکنش غربی ها

به گزارش مجله همراهان، روسیه اعلام نمود، دیپلمات های سه کشور سوئد، لهستان و آلمان را به اتهام شرکت در اعتراضات اخیر غیرقانونی اخراج می نماید.

روسیه دیپلمات های 3 کشور اروپایی را اخراج می نماید، واکنش غربی ها

با ما سفر کنید و با تور اروپا نوروزی از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای بیان کرد، این دیپلمات ها به دلیل شرکت در اعتراضات 23 ژانویه امسال میلادی که بر خلاف مواضع دیپلماتیک شان است، عنصر نامطلوب تلقی شده اند.

اعتراضات 23 ژانویه امسال میلادی با هدف آزادی الکسی ناوالنی، منتقد کرملین برگزار گردید که به سه سال و نیم حبس محکوم شده است.

وزارت خارجه سوئد ادعای حضور دیپلماتش در این راهپیمایی را رد کرد و وزارت خارجه لهستان نیز گفته که سفیر روسیه را احضار و آگاه نموده که دیپلمات لهستانی تنها وظایف رسمی خود را مرتبط با موضع دیپلماتیکش و بر اساس کنوانسیون وین انجام داده است.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه خود آورده است: طرف لهستانی از مقام های روسی انتظار دارد که تصمیم خود را تغییر دهند، در غیراینصورت، لهستان نیز اقدامات متناسب انجام می دهد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اخراج این سفرا را محکوم کرد و در جریان یک کنفرانس خبری مشترک ویدئویی در دفاع و حمایت از این دیپلمات ها با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: ما این اخراج را غیرقابل توجیه می دانیم.

ماکرون نیز این اقدام از سوی مسکو را محکوم کرد و گفت، با این سه کشور ابراز همبستگی می نماید.

دیپلمات های کشورهای سوئد و لهستان در کنسولگری های کشورهای خود در سن پترزبورگ هستند در حالیکه دیپلمات آلمانی در سفارت این کشور در مسکو به سر می برد. روسیه به همگی آنها دستور داده تا به سرعت کشور را ترک نمایند.

این اخراج در حالی اجرا شده که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تبادل نظر با مقام های روسی و با وجود نگرانی ها در غرب اروپا درباره شرایط ناوالنی در مسکو به سر می برد.

بورل در بیانیه ای بیان کرد، حین تبادل نظر با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه متوجه اخراج این دیپلمات ها شده است.

وی گفت: به شدت این تصمیم را محکوم و اتهامات وارده علیه این سه دیپلمات را رد می کنم. این تصمیم باید مورد بازبینی قرار گیرد. من بر وحدت اتحادیه اروپا و همبستگی با کشورهای عضو تاکید دارم.

روسیه دو هفته است که شاهد اعتراضات گسترده مردمی در حمایت از ناوالنی است.

ناوالنی 17 ژانویه امسال میلادی و در پی بازگشت از آلمان که برای درمان در آن به سر می برد، در فرودگاه بین المللی مسکو بازداشت شد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای بیان کرد، آمریکا اخراج سه دیپلمات از روسیه را محکوم می نماید و همبستگی خود را با این کشورها اعلام می دارد.

وی در توئیتی نوشت: آمریکا اخراج این دیپلمات های اروپایی را از روسیه که بر اعتراضات ژانویه در حمایت از ناوالنی نظارت داشتند، محکوم می نماید. این اقدام عامدانه و غیرقابل توجیه جدیدترین اقدام روسیه در عدم تبعیت از الزامات و تعهدات بین المللی محسوب می گردد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز گفت، کشورش با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره روابط آینده با مسکو و در پی اقدام اخیر روسیه در اخراج این سه دیپلمات تبادل نظر می نماید.

وی اواخر روز آدینه در تبادل نظریی با گروه رسانه ای فونکه آلمان گفت: در حال حاضر، ما باید به دقت اقدامات آینده درباره همکاری با روسیه را مورد آنالیز قرار دهیم. روسیه خودش انتخاب می نماید که با مابقی اروپا ارتباط داشته باشد یا خیر. ما همواره تاکید داشته ایم که به دنبال توقف روابط با روسیه نیستیم و با وجود اختلافات، به دنبال روابط خوب هستیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1493

به "روسیه دیپلمات های 3 کشور اروپایی را اخراج می نماید، واکنش غربی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه دیپلمات های 3 کشور اروپایی را اخراج می نماید، واکنش غربی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید