پولیپ رحم، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان

به گزارش مجله همراهان، پولیپ رحم به توده هایی گفته می گردد که روی دیواره های داخلی رحم رشد می نمایند. پولیپ رحم معمولا خوش خیم است، اما اگر نادیده گرفته گردد، می تواند به ناباروری و حتی توده های سرطانی منجر گردد. زنانی که به پولیپ رحم دچار هستند، خونریزی های واژینال غیرطبیعی یا سنگینی را تجربه می نمایند

پولیپ رحم، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم، توده های چسبیده به دیواره داخلی رحم است که به داخل حفره رحم توسعه می یابند. رشد بیش ازحد سلول ها در پوشش داخلی رحم (آندومتریوم) به تشکیل پولیپ رحم منجر می گردد که به پولیپ های آندومتر نیز معروف اند. این پولیپ ها معمولا غیرسرطانی (خوش خیم) هستند، اگرچه بعضی از آنها می توانند سرطانی باشند یا درنهایت به سرطان تبدیل شوند (پولیپ های پیش سرطانی).

میزان پولیپ رحم از چند میلی متر (کوچک تر از یک دانه کنجد) تا چند سانتی متر (به میزان توپ گلف یا بزرگ تر) متغیر است. آنها به وسیله یک پایه پهن یا باریک به دیواره رحم می چسبند.

شما ممکن است یک یا چند پولیپ رحم داشته باشید. آنها معمولا در داخل رحم شما باقی می مانند اما گاهی اوقات به وسیله دهانه رحم (سرویکس) به سمت پایین سُر می خورند و وارد واژن می شوند. پولیپ رحم اغلب در زنانی دیده می شوند که در حوالی یائسگی هستند یا به طور کامل یائسه شده اند، اگرچه زنان جوان تر نیز ممکن است به پولیپ رحم دچار شوند.

علائم پولیپ رحمعلائم و نشانه های پولیپ رحم عبارت اند از:

-قاعدگی نامنظم (به عنوان مثال داشتن دوره های قاعدگی مکرر و غیرقابل پیش بینی با شدت و مدت متفاوت)؛

-خونریزی بین دوره های قاعدگی؛

-دوره های قاعدگی بسیار شدید؛

-خونریزی واژینال پس از یائسگی؛

-ناباروری.

بعضی از زنان ممکن است فقط لکه بینی یا خونریزی سبک داشته باشند یا حتی بدون علامت باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیددر صورت مشاهده موارد زیر ضروری است به متخصص زنان مراجعه کنید:

-خونریزی واژینال پس از یائسگی؛

-خونریزی بین دوره های قاعدگی؛

-قاعدگی نامنظم.

دلیل پولیپ رحمبه نظر می رسد که عوامل هورمونی در ایجاد پولیپ رحم نقش داشته باشند. پولیپ های رحم نسبت به هورمون استروژن حساس هستند؛ این بدان معناست که پولیپ ها در پاسخ به هورمون استروژن موجود در خون رشد می نمایند.

عوامل خطرسازعوامل خطرسازی که احتمال تشکیل پولیپ رحم را افزایش می دهند، عبارت اند از:

-دوره یائسگی یا دوره پس از یائسگی؛

-داشتن فشار خون بالا (بیماری فشار خون)؛

-چاق بودن؛

-مصرف تاموکسیفن (یک درمان دارویی برای سرطان سینه).

عوارض پولیپ رحمپولیپ رحم ممکن است باعث ناباروری شوند. اگر پولیپ رحم دارید و قادر نیستید بچه دار شوید، ممکن است برداشتن آنها به وسیله عمل جراحی به باردار شدن شما یاری کند اما شواهد قاطعی در این زمینه وجود ندارد.

تشخیص پولیپ رحماگر پزشک تان مشکوک گردد که شما پولیپ رحم دارید، ممکن است یکی از آزمایش های زیر را انجام بدهد:

1. سونوگرافی ترانس واژینالیک دستگاه ترکه مانند باریک در واژن شما قرار داده می گردد و امواج صوتی منتشر می نماید. این امواج، تصویری از رحم (ازجمله قسمت درونی آن) ایجاد می نمایند. پزشک تان ممکن است یک پولیپ کاملا واضح را در سونوگرافی ببیند یا با مشاهده یک ناحیه ضخیم شده از بافت اندومتر، یک پولیپ رحمی را تشخیص بدهد.

2. سونوهیستروگرافییک روش مشابه دیگر، هیستروسونوگرافی است که به سونوهیستروگرافی نیز معروف است. در این روش، یک محلول آب نمک (سالین) به وسیله لوله کوچکی که وارد واژن و دهانه رحم شما شده است، به داخل رحم تان تزریق می گردد. این محلول نمکی، حفره رحم شما را منبسط می نماید و به پزشک، دید واضح تری از داخل رحم شما در طول سونوگرافی می دهد.

3. هیستروسکوپیپزشک یک لوله باریک و بلند مجهز به تلسکوپ دارای منبع نور (هیستروسکوپ) را از راه واژن و دهانه رحم وارد رحم شما می نماید. هیستروسکوپی به پزشک تان امکان می دهد داخل رحم شما را معاینه کند.

4. نمونه برداری از آندومترپزشک ممکن است از یک کاتتر مکش برای جمع آوری یک نمونه از بافت داخل رحم شما استفاده کند و سپس نمونه را به آزمایشگاه بفرستد. پولیپ های رحم ممکن است به وسیله نمونه برداری از آندومتر تأیید شوند اما این احتمال نیز وجود دارد که بیوپسی نتواند پولیپ را تشخیص بدهد.

بیشتر پولیپ های رحم، غیرسرطانی (خوش خیم) هستند. بااین حال بعضی از تغییرات پیش سرطانی رحم (هیپرپلازی آندومتر) یا سرطان های رحم (کارسینوم های آندومتر) به شکل پولیپ رحم ظاهر می شوند. پزشک احتمالا برداشتن پولیپ را توصیه خواهد نمود و یک نمونه از بافت را برای آنالیز به آزمایشگاه می فرستد تا مطمئن گردد سرطان رحم ندارید.

درمان پولیپ رحمپزشک ممکن است برای درمان پولیپ رحم، روش های زیر را توصیه کند:

1. تحت نظر داشتن (نظارت فعال)پولیپ های کوچک و بدون علامت ممکن است به خودی خود رفع شوند. درمان پولیپ های کوچک، غیرضروری است؛ مگر آنکه در معرض خطر سرطان رحم قرار داشته باشید.

2. داروداروهای هورمونی خاص ازجمله پروژستین ها و آگونیست های هورمون آزادنماینده گنادوتروپین ممکن است علائم پولیپ رحم را کاهش دهند. اما مصرف چنین داروهایی معمولا یک راهکار کوتاه مدت است و علائم غالبا پس از قطع دارو مجددا عود می نماید.

3. بیرون آوردن پولیپ رحم با جراحیابزارهایی که در طول هیستروسکوپی به وسیله هیستروسکوپ (دستگاهی که پزشک برای تماشا داخل رحم به کار می برد) وارد رحم تان می شوند، امکان برداشتن پولیپ ها را فراهم می نمایند. پولیپ پس از بیرون آوردن به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد تا تحت آزمایش میکروسکوپی قرار بگیرد.

اگر یک پولیپ شامل سلول های سرطانی باشد، پزشک تان درمورد مراحل بعدی در ارزیابی و درمان با شما صحبت خواهد نمود.

پولیپ رحم در موارد نادر می توانند عود نمایند؛ در این صورت ممکن است شما به درمان بیشتری احتیاج داشته باشید.

آماده شدن برای دیدار با پزشکاولین دیدار شما احتمالا با متخصص زنان یا پزشک خانوادگی تان خواهد بود.

آنچه می توانید انجام دهید-علائم تان را یادداشت کنید و بنویسید از چه زمانی آغاز شده اند. همه علائم تان را یادداشت کنید، حتی اگر فکر نمی کنید که مربوط به مشکل تان باشند.

-لیستی از داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید، تهیه کنید. دُز مصرف آنها را یادداشت کنید و بنویسید که هر چند وقت یک بار از آنها استفاده می کنید.

-در صورت امکان، یکی از اعضای خانواده یا دوستان تان را همراه خود ببرید. او می تواند به شما یاری کند اطلاعاتی را که دریافت می کنید، راحت تر به یاد بیاورید.

-یک دفترچه یادداشت همراه تان داشته باشید. از آن برای نوشتن اطلاعات مهم در طول دیدار با پزشک تان بهره ببرید.

-یک لیست از سؤالاتی که می خواهید از پزشک تان بپرسید، تهیه کنید. این کار به شما یاری می نماید سؤالات موردنظرتان را از قلم نیاندازید.

بعضی از سؤالات مهمی که می توانید در رابطه با پولیپ رحم بپرسید، عبارت اند از:

-چه چیزی باعث ایجاد علائم من می گردد؟

-چه آزمایش هایی ممکن است لازم باشد؟

-آیا داروهایی برای درمان شرایط من وجود دارند؟

-عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها چیست؟

-شما تحت چه شرایطی، جراحی را توصیه می کنید؟

-آیا پولیپ رحم می توانند بر توانایی من برای باردارشدن تأثیر بگذارند؟

-آیا درمان پولیپ رحم، قدرت باروری مرا بهبود خواهد بخشید؟

-آیا پولیپ رحم می توانند سرطانی باشند؟

اگر سؤالات دیگری نیز دارید، خجالت نکشید و حتما آنها را از پزشک تان بپرسید.

آنچه می توانید از پزشک تان انتظار داشته باشیدبعضی از سؤالاتی که پزشک تان ممکن است از شما بپرسد، عبارت اند از:

-علائم شما از چه زمانی آغاز شدند؟

-هر چند وقت یک بار این علائم را تجربه می کنید؟

-شدت علائم شما چقدر است؟

-آیا به نظر شما چیزی باعث بهبود علائم تان می گردد؟

-آیا به نظر شما چیزی باعث بدتر شدن علائم تان می گردد؟

-آیا قبلا به خاطر پولیپ های رحم یا پولیپ های سرویکس، تحت درمان قرار گرفته اید؟

-آیا مسائل باروری داشته اید؟ آیا می خواهید باردار شوید؟

-آیا در خانواده شما سابقه سرطان سینه، سرطان روده بزرگ یا آندومتر وجود دارد؟

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1889

به "پولیپ رحم، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولیپ رحم، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید