9 گام ساده برای تمیز کردن تشک در خانه

به گزارش مجله همراهان، تشک یکی از مهم ترین وسایل خانه به شمار می رود؛ زیرا روی خواب و بسیاری از جنبه های زندگی تأثیرگذار است. خرید تشک یک سرمایه گذاری جدی است بنابراین به احتمال زیاد می خواهید مطمئن شوید که دوام و ماندگاری طولانی داشته باشد. این بدان معنا است که باید چگونگی تمیز کردن تشک را یاد بگیرید. تشک ها می توانند ذرات گرد و غبار، پوست مرده، آلودگی و خرده زباله زیادی را در خود جای دهند و این یعنی در صورتی که از حساسیت رنج می برید باید به صورت منظم و کاربردی آن ها را تمیز کنید.

9 گام ساده برای تمیز کردن تشک در خانه

در صورتی که به تازگی به تمیز کردن تشک فکر ننموده اید، به این نکته فکر کنید که روزانه شش، هفت یا هشت ساعت را روی آن سپری می کنید. در طول این مدت گرد و غبار، سلول های مرده پوست، عرق و چربی بدن می توانند روی سطح و داخل تشک رفته و باعث ایجاد لکه های زرد شوند. احتیاجی به گفتن نیست که این محیط مانند آهنربا برای تکه های گرد و غبار عمل می نماید. فرقی نمی نماید که حساسیت داشته باشید یا نه، بهتر است به صورت منظم تشک خود را تمیز کنید.

خبر خوب این است که تمیز کردن تشک ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. در این مطلب 9 گام ساده برای تمیز کردن تشک را معرفی نموده ایم که به تمیز نگه داشتن تشک یاری نموده و آن را برای سال ها استفاده آماده می نماید.

1. وسایل لازم برای تمیز کردن تشک را فراهم کنید

برای تمیز کردن عمیق تشک وسایل زیر را داشته باشید.

  • جاروبرقی
  • یک پاک نماینده آنزیم دار یا مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه ها
  • ماده لباسشویی
  • جوش شیرین
  • پارچه نظافت
  • آب سرد

2. تشک را از تخت جدا نموده و تمام ملحفه ها را بشویید

همه ملحفه ها، روبالشتی ها و رو تشکی ها را بردارید و در ماشین لباسشویی بشویید. شستن همه ملحفه ها در آب داغ به از بین بردن همه ذرات آلودگی و گرد و غبار یاری می نماید. بسته به نوع بالشت، ممکن است بتوانید آن ها را هم بشویید (برای اطمینان برچسب روی بالشت را آنالیز کنید).

3. روی تشک را جاروبرقی بکشید

با استفاده از ابزار پاک نماینده روکش مبل جاروبرقی همه سطح تشک از جمله هر چهار طرف آن را جارو بزنید. توجه ویژه ای به درزها داشته باشید و اتصال بین آن ها را با دقت آنالیز کنید تا هرگونه زباله یا گرد و غبار پنهان را تمیز کنید.

4. لکه های روی تشک را با لکه بر تمیز کنید

حال زمان تمرکز بر پاک کردن لکه ها از تشک است و باید برای این کار از لکه بر بهره ببرید. هیچ گاه تشک را در آب نگذارید یا آب و محلول پاک نماینده را به صورت مستقیم روی آن نریزید. به عنوان مثال، مموری فوم به هیچ عنوان در برابر خیس شدن مقاومتی ندارد. به همین علت بسیار مهم است که با احتیاط عمل کنید و به این نکته توجه کنید که حتی میزان کم آب یا محلول شوینده هم زیاد است.

بنابراین لکه ها را با لکه بر از بین ببرید. لکه بری که انتخاب می کنید به نوع لکه و نوع تشک بستگی دارد. برای لکه های رنگی در پی پاک نماینده آنزیم دار باشید. پاک نماینده را روی یک دستمال سفید تمیز اسپری نموده و با دستمال محل لکه را پاک کنید. سپس می توانید آب سرد را روی دستمال تمیز دیگری بریزید و تا زمان پاک شدن لکه پاک کردن محل را ادامه دهید. در این قسمت هدف این است که تا حد ممکن از آب و محلول پاک نماینده به کمترین میزان ممکن بهره ببرید. این روش برای پاک کردن لکه های خون، عرق، تهوع، ادرار و لکه های مشابه دیگر کارایی دارد.

به عنوان یک جایگزین برای پاک نماینده آنزیم دار می توانید محلول پاک نماینده را خودتان تهیه کنید. برای این کار مایع طرفشویی را با آب ترکیب یا از میزان مساوی آب سرد و هیدروژن پراکسید به این منظور بهره ببرید.

5. روی همه قسمت های تشک جوش شیرین بپاشید

در صورتی که امکان قراردادن تشک در هوای آزاد زیر نور آفتاب برایتان فراهم نیست، جوش شیرین را نباید فراموش کنید. یک لایه جوش شیرین را روی همه سطح بالایی تشک پاشیده و اجازه بدهید چند ساعت بماند. جوش شیرین اسید را تجزیه و رطوبت و بوی بد به جامانده را جذب می نماید. هر چقدر زمان بیشتری جوش شیرین روی تشک بماند، کارایی بیشتری خواهد داشت. زمانی که روی تشک جوش شیرین پاشیده اید، همه پنجره های اتاق را باز کنید تا نور آفتاب وارد اتاق گردد. اشعه UV خورشید کپک ها و باکتری های روی تشک را می کشد.

6. دوباره جاروبرقی بکشید

پس از اینکه کار جوش شیرین به انتها رسید، با جاروبرقی به صورت کامل آن را پاک کنید.

7. تشک را برگردانید

حال که یک طرف تشک را تمیز کردید، نوبت سمت دیگر آن است. به این منظور تشک را برگردانید و مرحله های 1 تا 5 را برای آن تکرار کنید. حال هر دو طرف تشک تمیز شده اند. البته بدون در نظر گرفتن تمیز کردن تشک، باید هر چند مدت یک بار و به صورت منظم تشک را برگردانید. قانون کلی این است که هر سه ماه یک بار تشک ها را برگردانید اما با توجه به تنوع بالای مدل تشک ها باید در رابطه با این موضوع با سازنده تشک مشورت کنید. برگرداندن مداوم تشک به ماندگاری بیشتر و یکنواخت ماندن سطح آن یاری می نماید.

8. از تشک محافظت کنید

حال که با شیوه تمیز کردن تشک آشنا شدید باید از آن مراقبت و نگهداری کنید. زمانی که تشک به صورت کامل خشک شد، روی آن محافظ تشک بکشید. این کار باعث ساده تر شدن فرآیند تمیز کردن تشک در آینده و محافظت از آن در برابر خرده زباله ها، ذرات و حشرات رختخواب می گردد.

9. از ملحفه روتشکی کش دار برای دور کردن گرد و غبار بهره ببرید

استفاده از روتشکی کش دار که به صورت منظم شسته می گردد و فضای اطراف تشک را تمیز نگه می دارد، باعث می گردد تشک از هر گونه گرد و غبار دور بماند. پوشاندن تشک این اطمینان را فراهم می نماید که ذرات گرد و غبار روی آن باقی نمی مانند و این کار برای افرادی که از حساسیت و آسم رنج می برند بسیار ایدئال است.

هر چند مدت یکبار باید تشک را تمیز کنیم؟

به صورت کلی توصیه می گردد هر شش ماه یک بار تشک را تمیز کنید. البته در صورتی که چیزی روی تشک ریخت باید آن را به سرعت و قبل از اینکه به لکه تبدیل گردد پاک کنید. استفاده از یک محافظ تشک باکیفیت احتیاج به تمیز کردن آن را به صورت مکرر کاهش می دهد. تمیز کردن منظم باعث افزایش طول عمر تشک می گردد اما باید پس از انتها عمر، آن را تعویض کنید.

چه زمانی باید تشک را تمیز کنیم؟

به علت اینکه فرآیند تمیز کردن تشک کمی طول می کشد بهتر است این کار را اول صبح شروع کنید. با این کار امکان باقی ماندن جوش شیرین به مدت 8 ساعت یا بیشتر روی تشک وجود دارد و در انتها روز تشک به صورت کامل تمیز و قابل استفاده است.

چگونه از تشک مراقبت کنیم؟

نگهداری تشک با محافظت مناسب از آن شروع می گردد. در بسیاری از مواقع، استفاده از یک محافظ تشک ضدآب یا یک پد تشک باکیفیت توصیه می گردد. این محصولات از جمع شدن گردو غبار و آلاینده های دیگر روی تشک و لکه دار شدن آن جلوگیری می نمایند. شست وشوی منظم ملحفه تشک (حدود یک بار در هفته) هم بسیار یاری نماینده است. با شست وشوی مداوم ملحفه ها احتمال جمع شدن موارد آلرژی زا روی خود تشک بسیار کاهش می یابد. در نهایت، برترین روش برای جلوگیری از لکه دار شدن تشک این است که از خوردن و نوشیدن روی تخت خودداری کنید.

در انتها

تمیز کردن تشک باعث ماندگاری و طول عمر بیشتر آن شده و خوابیدن روی تشک را لذت بخش تر می سازد. اما در نهایت پس از هشت سال یا بیشتر باید تشک خود را با یک تشک نو تعویض کنید. افتادگی تشک یا اثرات آن روی بدن نمایانگر این موضوع هستند که تشک باید تعویض گردد. زمانی که با درد بدن از خواب بیدار شوید یا شب ها حواب خوبی نداشته باشید، یعنی زمان خرید تشک نو فرا رسیده است.

منابع: Architectural Digest, Sleep Foundation

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2083

به "9 گام ساده برای تمیز کردن تشک در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 گام ساده برای تمیز کردن تشک در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید