انتقال صفات پدر به فرزند بدون دخالت دی ان ای

به گزارش مجله همراهان، مطالعه نحوه وراثت در پستانداران نشان داده است که بعضی از اثرات محیطی مانند رژیم غذایی، وزن و استرس از پدر به جنین منتقل می گردد. اگرچه این موارد در توالی دی ان ای فرد کدگذاری نشده اند اما توسط اسپرم منتقل می شوند. اکنون دانشمندان توضیحی برای علت رخ دادن این موضوع دارند.

انتقال صفات پدر به فرزند بدون دخالت دی ان ای

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس آلرت، این موضوع به اپی ژنتیک (مطالعهٔ اختلافات سلولی و فیزیولوژیکی است که بوسیلهٔ تغییر در توالی DNA ایجاد نمی گردد، اپی ژنتیک اصولاً مطالعهٔ عوامل خارجی یا محیطی است که باعث روشن یا خاموش شدن ژن ها می گردد و بر روی چگونگی خوانده شدن ژن ها اثر می گذارد) مربوط می گردد . نوعی از مولکول ها به دی ان ای متصل می شوند و مانند دکمه خاموش-روشن عمل می نمایند و بخش هایی از دی ان ای که باید مورد استفاده قرارگیرند را کنترل می نمایند اما تا کنون ما نمی دانستیم که کدام یک از این مولکول ها ویژگی هایی که در طول زندگی و تجارب پدر ایجاد شده را با خود حمل نموده و به وسیله اسپرم به رویان منتقل می نمایند.

سارا کیمینز(Sarah Kimmins)،متخصص اپی ژنتیک در دانشگاه مک گیل(McGill) می گوید: نکته قابل توجه این مطالعه، کشف یک عامل غیر مبتنی بر دی ان ای است که به وسیله آن اسپرم شرایط محیطی پدر مانند رژیم غذایی را در خود حفظ نموده و به رویان منتقل می نماید.

آریان لیزمر(Ariane Lismer)،متخصص اپی ژنتیک و همکارانش با استفاده از موش ها نشان دادند که رژیم غذایی با کمبود اسیدفولیک می تواند باعث تغییر مولکول های هیستون درون اسپرم شده و اثرات آن به رویان منتقل گردد. هیستون ها،به طور ساده، پروتئین هایی هستند که دی ان ای به دور آن ها پیچ می خورد.

در پستانداران هنگامی که اسپرم ساخته می گردد بیشتر هیستون ها بیرون انداخته می شوند تا سلول کوچکتری ساخته گردد اما درصد کمی از این هیستون ها باقی می مانند (1 درصد در موش ها و 15 درصد در انسان ها). این پروتئین های باقی مانده باعث فراهم شدن داربست سازی برای دی ان ای در قسمت هایی از اسپرم می گردد که به فراوری و عملکرد اسپرم، متابولیسم و ایجاد رویان اختصاص دارند و به مکانیسم های سلولی یاری می نمایند تا از دستورالعمل های دی ان ای استفاده نمایند.

اصلاح شیمیایی این هیستون ها که متداول ترین آن متیلاسیون است امکان خواندن دی ان ای را فراهم نموده و یا از آن جلوگیری می نماید. خواندن دی ان ای باعث فراوری محصولات پروئتینی می گردد . رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث تغییر شرایط متیلاسیون این هیستون ها گردد.

برای همین است که مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری توصیه می گردد زیرا اسیدفولیک مادر به تثبیت متیلاسیون در دی ان ای کودک یاری می نماید.

دانشمندان با دادن رژیم غذایی حاوی فولیک اسید به موش های نر پس از آن که از شیر گرفته شدند توانستند تغییرات حاصل در هیستون های اسپرم آن ها و همچنین رویان های به وجود آمده را آنالیز نمایند. تغییرات هیستون در رویان های در حال تشکیل نیز وجود داشت.

لیزمر می گوید: تا به امروز هیچ کس نتوانسته بود نحوه انتقال شرایط محیطی به رویان به وسیله اسپرم را بفهمد.

این گروه همچنین متوجه شدند این تاثیرات می تواند باعث افزایش نقص های مادرزادی گردد.

نکته جالب توجه این است که نقص های مادرزادی که در موش ها مشاهده شد مانند رشد ناکافی در هنگام تولد و ناهنجاری ستون فقرات در جمعیت های انسانی که دچار کمبود اسیدفولیک بودند نیز وجود دارد.

دانشمندان امیدوارند با افزایش دانسته ها در خصوص مکانیسم های مربوط به وراثت بتوان راه های جدیدی برای پیشگیری از این مسائل و بیماری ها پیدا کرد اما تا آن موقع تحقیقات زیادی باید انجام گردد.

این تحقیقات در مجله Developmental Cell منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1599

به "انتقال صفات پدر به فرزند بدون دخالت دی ان ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال صفات پدر به فرزند بدون دخالت دی ان ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید